charlottecronquist

Sexualitet på Irland 2: Konsten protesterar mot prydheten



1916 är ett viktigt år i Irlands historia. Då togs rejäla steg mot frihet från engelsmännen.
Betänk sedan det faktum att en av frihetskämparna avrättades, inte i första hand för att kampen, utan för att han var homosexuell.
Därför känns det extra viktigt att vandra runt i den blodfärgade utställningen The Humanizer på Irlands moderna museum IMMA.

Konspirationsteoretikern i mig ser hur kyrkan tillsammans med alkoholen håller människor tillbaka.

Sir Roger Casements liv var så fyllt av spektakulära händelser att Hollywood planerade att göra en spelfilm om hans liv i mitten av 1930-talet. Det är detta oavslutade filmprojekt som har inspirerat Simon Fujiwara till installationen The Humanizer.

Casement var en av världens första kämpar för mänskliga rättigheter, och var bland annat med och kämpade för slavars rättigheter. 1916 ledde han påskupproret mot engelskmännen (de passade på medan England var inblandat i första världskriget) och så småningom blev han alltså avrättad. Det skedde efter att man hade hittat den för tiden mycket kontroversiella "De svarta dagböckerna" som sägs ha innehållet tydliga bevis på Casement homosexuella aktiviteter. 

Jag rör mig runt i det mörkt blodröda rummet, där enstaka föremål lyses upp och jag tänker på allt blod som har spillts för att det är så svårt att acceptera kärlek i allmänhet och samkönad kärlek eller sexualitet i synnerhet.
När jag hör uttrycket The Humanizer gör jag samtidigt om det i huvudet till Dehumanizer och tänker att brotten mot homosexuella är inhumant - och med brotten avser jag då förbud mot homosexualitet, bestraffande av homosexualitet och att homosexualitet har sjukdomsklassats (i Sverige ända till 1979).

I går skrev jag om äktenskapslagstiftning och aborter och sedan gav jag mig ut på promenad i Dublin och kom så småningom till IMMA. Jag hade ingen aning om vilka utställningar de skulle visa. 



Så ser jag två utställningar i rad där en homosexuell person är i förgrunden, dels Casement och dels konstnären Patrick Hennessey som har en separatutställning under sommaren. Jag vandrar runt bland Hennesseys målningar, somliga av dem kodade så att det homosexuella temat bara skulle kunna läsas av av dem som var införstådda.
Vilken smärta att inte få älska fritt. Vilken smärta att tvingas in i en subkultur och utsätta sig för fara för att bli tagen av polisen, inburad eller till och med dödad.

Det gläder mig att IMMA väljer att visa denna konst. För mig blir det som att de pekar finger mot det bigotteri som fortfarande lever kvar på Irland.

Jag fortsätter vandra runt i Dublin. Alkoholen är ständigt närvarande. Guinness bryggerier som åtminstone varit Dublins största arbetsgivare, Jamesonhuset (whiskey) som jag befinner mig i och så alla dessa kyrkor. 

Konspirationsteoretikern i mig ser hur kyrkan tillsammans med alkoholen håller människor tillbaka. Hur mycket uppror gör den berusade människan? Hur bedövat blir ett folk på sikt när det finns en pub på varje hörna? Vad är det som gör att det är friare att lulla runt i rus än att älska den en vill? Det finns något märkligt i detta.
Jag kliver in i en kyrka. Jungfru Maria är där, på många ställen. Den rena obefläckade kvinnan. Precis innanför dörrarna finns också biktbåsen.
Jag blir lite illamående av detta, denna förmodligen medvetna vilja att hålla människors kraft tillbaka - för jag vet och jag hoppas att du också vet vid det här laget - att den sexuella kraften i oss är viktig. Det är den som förde oss till livet och det är den som gör att vi känner oss levande, som gör oss kreativa och bidrar till att vi förverkligar våra drömmar.
Vad händer när en stänger in, förbjuder och skändar sexualiteten? Vad händer när en erbjuder alternativ tro eller alkohol? Då krävs det extra mycket kraft för att stå på sig ... hävda rätten till frihet. 
På ett sätt känns det rätt skönt att lämna det här landet, där jag ändå mött en massa ljusglimtar, i form av sexuellt medvetna människor, samt då det hopp jag kände när jag vandrade genom salarna på IMMA.




Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Är du trött på att skämmas? Gå webbkursen "Har jag gjort bort mig nu igen"


Related

sexualitet 7050476563824570472

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item