charlottecronquist

Tillåter du sexlivet att ta plats i vardagen?




– Jag har inte tid för sex, det är så många måsten i mitt liv.
– Är det verkligen så?
– Så är jag för trött också.
– Är det verkligen sant?
Jag möter ofta människor som säger att de längtar efter sex och njutning och samtidigt säger att det inte finns plats för det. Varifrån kommer den idén?


Hur vanligt är det att du säger nej till det du skulle kunna trivas med, tycka om eller njuta av, för att det är en inre röst som kallar på din uppmärksamhet och säger: ”Du måste först… du måste sen… du måste…”?

Eller som ger dig idén att detta, att ta hand om dig, är något egoistiskt och nästan orimligt? Hur många gånger ser du listan över saker du (tror att du) förväntas göra, suckar och tänker: ”När ska jag få plats att leva?”

Jag menar att det i grunden är enkelt. Du lever nu och det är nu du har möjlighet att älska livet.

Hur ofta ifrågasätter du det som du ser som måsten eller förväntningar? Hur ofta gör du saker för att det är så du brukar vara?
Här är en liten övning du kan göra ibland, när du står inför något av dina måsten:
1. Fråga dig: Varför gör jag detta?
2. Är det verkligen nödvändigt att jag gör detta?
3. Vill jag göra detta?
4. Behöver jag göra det just nu?
5. Vad händer om jag låter bli?
6. Vad skulle jag kunna göra istället som jag verkligen vill göra?

Så min utmaning till dig är att börja leva ditt liv. Vill du få plats för dig, vill du få plats för njutning, vill du få plats för sex i vardagslivet – skapa det utrymmet.

När en person jag coachar säger att hen inte har tid, sätter vi oss ibland och tittar på hur hens dag ser ut … och det visar sig för det mesta att sexlivet, njutningen och baravarandet är ned- eller bortprioriterat. Varför är det viktigare att Facebooka eller jaga pokémons eller diska eller titta på teve än att till exempel älska? Vilken av dessa aktiviteter går det att stryka eller senarelägga för att känna livet just nu?

Själv har jag sedan länge avskaffat teven, jag har skapat viss disciplin med mitt liv online. Jag ser till att det varje dag finns tid för kärlek, för meditation och för att känna livet. Det finns saker jag vill och behöver göra och det gör jag gärna, men inte längre på bekostnad av att känna livet i mig.

En skulle kunna säga att jag är rätt trygg i mig, känslan av skam, känslan av att inte duga kommer allt mer sällan på besök. Och självklart vill jag också att du ska säga ja till livet och känna att den höst som är på väg att komma blir en tid då du verkligen lever, även om livet innehåller saker som lönearbete, småbarnsmorgnar, köer i kollektivtrafiken eller hur just ditt liv är orkestrerat just nu.

Det jag kan erbjuda dig är mina webbkurser för att bidra till att du lever ett friare liv, coaching eller att du njuter av att lyssna på människor i 100%-podden.


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer






Related

sexualitet 6781029906359382847

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item