charlottecronquist

En sexuellt frigjord kvinna är ... sexuell






"Hon är sexuell. Instinktivt. Inte bara i fysisk bemärkelse. Nej, hon vet att sex inte är det enda sättet att leka med och uttrycka sexuell energi. Hon för in den i nästan allt hon gör genom en smakrik, mindful och helt förkroppsligad sexualitet. Hon vet vem hon är som en sexuell varelse, hon vet vad hon blir kåt av, vad som tänder hennes eld, vad som får henne att flöda. Hon är nära vän med sitt kön, hon vet var hennes erotiska kraft är starkast. Hon förnekar sig aldrig att ta för sig av hon längtar efter sexuellt."

Orden är Ev'Yan Whitneys i en artikel där hon går igenom 14 kvaliteter som kännetecknar en sexuellt frigjord kvinna.
Listan med kvaliteter inspirerar mig. Därför presenterar jag de 14 kvaliteterna på mitt sätt under rubriken "En sexuellt frigjord kvinna...". 

Wow, vem vill inte vara denna kvinna? Jag ser den förkroppsligade sexgudinnan i det här sättet att beskriva den sexuellt frigjorda kvinnan. Jag tror att hon är någon många längtar efter att vara, men som många håller tillbaka, kanske för att vi skäms över vår längtan efter njutning. 
Jag kan bara gå till mig själv och se hur jag har dömt kvinnor som kunnat förkroppsliga sin sexualitet, verkligen njuta av sex, medan jag i hemlighet önskat att jag själv hade vågat bejaka de delarna av mig själv.
Och jag vet också att det EvYan beskriver är möjligt. En av nycklarna är att släppa idéer om hur en kvinna ska vara (som jag beskriver ingående i Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft) för att istället släppa fram den du verkligen är.
Ett första steg till att äga din sexualitet är att bli vän med ditt kön. 

En enkel övning för att komma mer i kontakt med din sexuella kraft.

Se till att du har en stund för dig själv. Ha tillgång till en spegel.
Var naken, eller låt underkroppen vara naken.
Rikta nu spegeln mot ditt kön och titta.
Studera ditt kön.
Studera nyfiket ditt kön.
Reflektera över vad du kallar ditt kön.
Lägg en hand mjukt på ditt kön och låt den vila där.
Känn värmen från könet.
Säg några vackra ord till könet.
Visa henne att ni hör ihop och att du uppskattar henne.


Veckans specialpris: Boken Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft. Endast 200:- inklusive porto. Swisha 1234 76 22 09 - ange adress. Gäller till 17 juni.

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer


Foto: Jan Dahlqvist

Vill du också att ett liv där sexualiteten flödar, där du har närande relationer och där du känner att du och din kropp är bästa vänner?

Det är då du ska ta kontakt med Charlotte Cronquist som är relationsexpert och lustcoach som erbjuder online-kursercoaching och böcker. Hon driver intervjupodcasten 100%-podden och bloggar om kärlek, relationer och sexualitet. 


Related

sexualitet 3293282173256858906

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Svårt för mig som man att ha åsikter om, önskar bara att fler kvinnor är den de helst vill vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "önskar bara att fler kvinnor är den de helst vill vara"

      Oj Gunnar.
      Vilken önskan. När jag läser den inser jag, lite chockad ärligt talat, hur många kvinnor jag tror det finns som är långt från den de helst vill vara. Och så betänker jag små barn, flickor såväl som pojkar, och tror att de inte överhuvudtaget skulle komma på tanken att inte vara den de helst vill vara, samtidigt som de med fantasins kraft kan vara precis allting på en och samma gång.

      Radera
    2. För mig självklart, även om jag inte alltid lever upp till mina egna önskemål (vi har alla våra egna jävlar att handskas med). Min mamma var en stolt och kunnig yrkeskvinna och lite av min idol. Hon stöttade många andra. Hela min uppväxt är färgad av tanken att alla ska ha samma rätt.
      Men med det sagt, jag vet ju inte hur det är att vara kvinna, jag bara hoppas att samhället kan bli mer eller mindre jämlikt någon gång. Tror att vi alla skulle må så mycket bättre då.

      Radera
  2. Jag tror verkligen på att om fler kvinnor blev vän med sin snippa skulle de må bättre, våga njuta och lära sig vad de gillar.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item