charlottecronquist

Sexualitet: Dyrka ett sköte



Om du är kvinna: Har du någonsin varit med om att någon har dyrkat ditt sköte?
Om du är man: Har du någonsin tillåtit dig att dyrka ett sköte?
Jag lovar, det kan bli en djup och vacker upplevelse.

Det är en av de mest läkande upplevelser jag haft i mitt liv.

Jag gissar att du är lika van som jag vid att höra människor använda ordet fitta – eller andra synonymer för kvinnans kön – på ett nedsättande sätt. ”Jävla...”, ”du är en jävla...”.

Det många kanske inte tänker på är att det samtidigt är ett sätt att säga något negativt om själva fittan – om yonin, vulvan, snippan, slidan, musen – eller vad du kallar kvinnans kön.

Då är det lätt för kvinnor att själva tro att det är något dåligt med deras kön – och det kan handla om allt från utseende, till sexlust eller könets doft.

Det finns många kvinnor som till slut själva tror att det är något fel med deras fittor – och det är inte ovanligt att kvinnor inte ens har betraktat sina sköten i en spegel, för att de är rädda för vad de ska se, eller känner sig för generade för att göra det.

Och hur många är det inte som har svårt att vara verkligt intim med ett kvinnokön? (Till exempel äcklas vid tanken på oralsex.)

Samtidigt är ju skötet universums mitt. Det är i skötet livet skapas. Det är ju egentligen det vackraste som finns. Varför bejakas det så sällan?

Jag ordnar yonikvällar ibland, där kvinnor får tala fritt om relationen till sina kön och – om de vill – visa sina sköten. För somliga förändrar denna enkla aktivitet relationen till fittan och sexualiteten, från att ha varit något som de skäms för eller hyschar om, till att skapa en mer öppen vänskaps- eller rent av kärleksrelation till könet.

Men hur är det att uppleva att skötet blir dyrkat? Att någon annan än en själv tittar på könet, rör vid det och säger vackra ord om det? Vad skulle det kunna ge?

Tänk dig att du för en stund låter ditt sköte – eller din partners sköte – bli universums mitt, bli det heligaste bland heliga, ha något gudomligt över sig. Vad skulle kunna hända med dig som bär skötet och med dig som dyrkar det?

Trots att jag arbetat med de här frågorna under hela 2000-talet, har jag aldrig kommit på tanken att be någon att dyrka mitt sköte – och att säga vackra ord om det. Kanske kan det bero på att jag inte varit redo för att ta emot denna dyrkan?

Så händer det. Jag får impulsen att skapa ett yonitempel (yoni är det ord som används inom tantra för kvinnans kön) och ber min partner att se mitt sköte som något gudomligt att dyrka.

Det är en av de mest läkande upplevelser jag haft i mitt liv.

Att höra vackra ord om mitt kön, att känna mjuka händer på mitt kön, att känna att mitt kön var helt respekterat, att ta emot beundran och vördnad för mitt kön, att uppleva värdet hos mitt kön, att uppleva att min sexualitet och min yoni är helt mottagna, precis som de är.

Det var som att denna dyrkan öppnade en flod av tårar, av tacksamhet, av kåthet, av glädje och också stänk av sorg, med tanke på allt mitt och andra kvinnors sköten varit utsatta för, det kändes som att någonting på djupet blev helat i mig. Jag kunde känna en vibration som fyllde hela min kropp och tidvis var det som att hela jag var ett skälvande sköte – som att vulkankraften i min sexualitet verkligen fick plats i en situation där yonin möttes som gudomlig.

Och jag undrar hur många kvinnor som får uppleva detta? Jag undrar hur många män som är beredda att verkligen älska yonin, ur alla aspekter?

Det är något jag varmt rekommenderar. Min känsla är att det också kan vara djupt läkande för män att möta en yoni på detta sätt. Jag tror att sessioner av det här slaget både kan öka självkänslan och göra att kvinnor kan känna sig fria att leva sin sexualitet som de själva vill och för män kan det bli ett sätt att på djupet se och uppleva yonins skönhet och gudomlighet.
Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

sexualitet 1462565707939887898

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Coolt! Jag ska genast börja dyrka min yoni mer.

    SvaraRadera
  2. Yonikvällarna är helt fantastiska, så trygga, närande och läkande. Du gör ett fantastiskt jobb som ger möjligheten till sådana här tillfällen att få känna vördnad och djup respekt inför sin och andras kroppar.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item