charlottecronquist

Så skönt att många lyssnar på kvinnor i dag. Tack #metoo



Ta dig tid att se hela klippet! Räkna med att känna elden tändas!


Jag hittar en gammal artikel på min blogg, där jag är arg på att kvinnor nedvärderas i samhället. Det handlar om sexism på olika sätt - det är härligt att läsa om min ilska, tycker jag... och jag förstår verkligen att #metoo väcker den också. 
Så jag undrar vad vi behöver göra för att skapa en värld där män och kvinnor värderas lika och där det är lika skönt att vara hon, som han eller hen? Jag tror att #metoo är ett viktigt steg på vägen.
Häromdagen såg jag också ett inlägg på en väns facebookvägg, som jag tycker ligger i tiden:

"Hur kan man tycka #metoo är uttjatat efter två månader när sexuella trakasserier varit populärt sedan stenåldern."

Så här är vad jag skrev en dag 2012:


Ibland blir jag riktigt arg. Jag erkänner.
Ofta händer det när jag (om igen) blir varse om kvinnors ställning i världen.
När ska folk börja fatta att kvinnor är lika mycket värda som män - och i vissa avseenden faktiskt starkare.

Nu är jag inte ute efter att ondgöra mig över män. Inte alls. Jag vill istället tala om den roll som kvinnor tilldelas - och tyvärr låter sig tillåtas i hög grad.

Jag tittar på ett Youtube-klipp till en dokumentärfilm som heter Miss Representation. Den speglar kvinnors situation i USA, men det finns också väldigt mycket att ta till sig för oss som lever i det förmodade landet jämställd (INTE!).
I klippet pratar man mycket om mediabilden av kvinnor, kvinnor som ska vara vackra, behagande, smala, sexiga... att kvinnor konsumerar media (nätet, tidningar, teve etc) i mer än 10 timmar om dagen och de ideal och förebilder kvinnor ständigt möts av är just detta: Förpackningen är allt, innehållet väldigt lite.
Vi finns för att behaga (män), vi finns till för att (i första hand män) ska ha något vackert att titta på eller någon vacker att knulla.
Bara titta dig runt omkring. Titta i reklamen, titta vilka som blir stjärnor (inom väldigt många genrer). Hur ser dessa kvinnor ut? Vad utstrålar de?
Utstrålar de intellektuell skärpa? Beslutsamhet? Inre styrka? Själsliga djup?Inte mycket.
Vi matas med bilder av kvinnor som objekt, objekt att på olika sätt utnyttja.
Och det är klart att vi påverkas av denna fullkomliga tsunami av budskap. Det är klart att tjejer får anorexi och bulimi. Det är klart att redan skitsnygga 20-åringar gör sig nyårssnygga med en botoxsspruta. Det är klart att kläder, smink, bröstförstoringar (eller förminskningar), intimkirurgi och annan plastikkirurgi frodas. Budskapet i en massa teveprogram är klart: Gör om mig till något bättre, smalare... lyckligare?



En av mina frågor är: Är modellen som är 185 lång och har storlek 34 (och väger runt 50 kilo) lycklig? Blir vi lyckliga som objekt? Blir vi lyckliga av att inte äta normalt?
Och alla vi andra då? Alla vi som har storlek 40 och B-kupa? Alla vi som hävdar vår rätt att tänka, känna och fördjupa oss i själens inre? Är vi ingenting värda? Är vårt objektvärde lägre än de som faller för förebilderna och idealen vi matas med?
Det är värre än så.
För först har vi de ursnygga tjejerna, som också får de ursnygga killarna (eller tjejerna) och sedan tittar vi vad de förväntas göra? Inte är det att bli president i USA, vd för ett företag eller ens riksdagsledamot.
Om det amerikanska parlamentet ska bli jämställd (lika många män som kvinnor) och det går i dagens tempo, kommer det att vara uppnått om 500 år.
I Sverige kämpar vi kring lagstiftning om kvotering, vilket även många kvinnor är emot. Men hallå - hur ska vi få in fler kvinnor i företagsledningar eller styrelser? Jag minns en gammal reklam, jag tror det var Kommunalarbetarförbundets, där två kvinnor diskuterar löneförhöjning eller kanske karriär och den ena vet svaret på hur det ska bli möjligt: Genom att byta kön.
Hur kan det vara så här? Hur kan det vara så att man kan hävda att chefer, politiker etc rekryteras utifrån kompetens, när det uppenbarligen inte är sant. Om det inte är så att kuken är kompetensen?
Usch! Så arg jag blir!
Och både kvinnor och män behöver bidra till att sluta objektifiera kvinnor. Vi har samma värde oavsett looks. Och vi måste börja med våra egna värderingar. Kvinnor måste börja bli betydligt mer stödjande i förhållande till varandra. Applådera kvinnor som vågar gå främst i ledet! Lyft fram kvinnor som exempel - på alla områden! Tillåt oss att vara fula och trötta och ilskna och briljanta och fantastiska!
Jag undrar var det här (o)medvetna nedtryckandet av kvinnan kommer ifrån. Kan det vara så att det i grunden härrör sig från att många anar vilken styrka och kraft kvinnan har och är rädd att den släpps loss? Är männen (och vissa kvinnor) rädda för gudinnekraften i kvinnan? Är de rädda för vår fantastiska närmast obegränsade sexualitet? Är de rädda för att vi kan föda liv? Är de rädda för att vi håller på att ta över svenska högskolor och har betydligt högre betyg än killar?
Det är dags nu! Det är verkligen dags nu! Ja, vi kan, vi vill vi törs!

Och ett sista citat... jag fann det på Facebook i går (från 90-åringen Betty White):

Why do people say: ”Grow some balls?” Balls are weak and sensitive! If you really wanna get tough, grow a vagina! Those things take a pounding!

Bra rutet!


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

världen 3963780094026261180

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Jag hoppas precis som du att vi om 5 år inte behöver hitta de här texterna som vi skrev idag och inte se en skillnad mot nu och då. Jag hoppas att det blir en förändring av #metoo Som en tydlig före och efter bild.
    jag läste just denna text på Mooria:
    https://medium.com/mooria/varbölden-som-sprack-uppropen-och-skammen-6b0c4bafeceb
    Den lyfter fram skammen kring sexualitet - och jag hoppas, hoppas, hoppas att vi är många fler som vågar bjuda in till samtalen kring sex och precis som din FB-grupp, inte ha skam i kroppen! <3

    SvaraRadera
  2. "Hur kan man tycka #metoo är uttjatat efter två månader när sexuella trakasserier varit populärt sedan stenåldern."

    Ja. Det blir nästan löjligt när det ställs i ett sådant perspektiv.

    "Det är lite mycket nu."

    Eh. Ja. För det har varit mycket - fast i det fördolda - i årtusenden...

    Jag tror, som jag sett andra skriva, att det här är början på något riktigt stort, så där omvälvande som t ex kvinnlig rösträtt var för 100 år sedan.

    SvaraRadera
  3. Det är ett stort slöseri med mänskliga tillgångar att kvinnors kapacitet inte tas tillvara, det skulle vara bra för både kvinnor och män och hela samhället om den togs tillvara.
    De kvinnor som känner sig fria och vågar vara fysiskt, mentalt, själsligt och andligt naken och bejakar sin sexualitet, är mer attraktiva än de smala modeller som modeindustrin producerar.
    Det är viktigt att den sexuella livsenergin får flöda i hela kroppen för att en människa ska blomstra och utveckla sina möjligheter. Jag tycker att de kvinnor som utstrålar intellektuell skärpa, beslutsamhet, inre styrka och själsligt djup är självlysande gudinnor och de mest attraktiva.
    En del säger att tantra till bara en liten del handlar om sex. Ja, så kan det vara, men om inte sexualiteten bejakas så blir alla andra delar lidande också. Det är som med en krukväxt, man kanske tycker att det är blommor och blad som är det viktiga och vackra, men om inte rötterna får näring och vatten, då vissnar hela blomman.
    Jag hoppas att #metoo uppropen leder till en positiv sexuell revolution på kvinnornas villkor och inte till en moralistisk sexnegativ manshatarkultur.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item