charlottecronquist

När känner du att din livsenergi spritter?




Hur ofta känner du livet i dig?
Att du vibrerar, att allt är möjligt, att lusten och nyfikenheten är där?
Jag känner den så gott som dagligen och det enklaste sättet att uppleva den, för mig, sker genom att aktivera min sexuella energi.

Du kanske har varit med om det någon gång. Du kramar en person, du stannar i kramen lite extra och något börjar röra sig i kroppen. Du kan känna en omedelbar samhörighet med personen på ett kanske oförklarligt sätt och så kan du börja märka att din kropp börjar vibrera lite grand.

Det är då du kan lägga märke till din energi, att den består av rörelse och du kan få en känsla av att allt runt om dig egentligen vibrerar eller rör sig med olika frekvenser.


Jag har många gånger varit med om att min energi upplevts som ”för mycket”, som rent av besvärande. ”Dämpa dig, Charlotte”. Redan som barn var jag ett energiknippe som mötte livet med stor nyfikenhet och en känsla av förundran. Under många vuxenår tryckte jag tillbaka det, jag ville passa in, jag ville slippa bli tillsagd, dömd eller åthutad.

Det gick så långt att jag till slut nästan inte kände någonting. Det var som att flera av mina sinnen låg på vänt och inte vågade visa sig, rädda att bli hånade, förlöjligade eller helt enkelt sparkade på. Till slut visste jag knappt om jag var glad eller ledsen längre.

Jag kommer plötsligt att tänka på när jag födde mitt första barn och barnmorskan sa att jag betedde mig som om jag fått petidin (ett smärtstillande morfinliknande preparat) eftersom jag var så extremt lugn mellan sammandragningarna. Nu ser jag plötsligt att det både kunde ha att göra med att jag följde med och andades med smärtvågorna och vilade emellan, men jag ser också en koppling till att jag stängt av en del av mig själv, för att känna mindre.

I dag har jag så mycket tillgång till min livsenergi och jag är så tacksam för att det som öppnar portarna fullt ut är min sexuella energi. Det är som att den sexuella kåtheten bidrar till en bredare kåthet på livet.

Så när jag jobbar med sexualitet, när jag skapar Lekfull tantra, så handlar det inte om sexualitet i första hand. Det handlar om att leva fullt ut, känna livet, glädjas av det, ta ut svängarna, stå i min kraft.

Det är fantastiskt att vara i rum där människor upplever mer av sig själva, får mer tillgång till sin energi, till sina sinnen, till sina känslor. För en del blir det en transformerande upplevelse och själv kallar jag mig i dag för levare. Jag lever mitt liv och njuter av andetagen.

Om du också vill leva mera är du extra varmt välkommen till min helgkurs Lekfull tantra. Vårens sista kurs sker 21-22 april i Stockholm och det finns några få platser kvar. En av dem kan bli din. Swisha 2500 kr till 1234 76 22 09 och ange din e-postadress och ”tantraapril”. Här kan du läsa mer om kursen.




Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

sexualitet 30607832217452791

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Håller med dig i det du skriver. Jag var också väldigt lugn under förlossningen och min sammanfattning av det är att det inte gjorde ont att föda barn, utan det var en lycklig upplevelse. :)

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item