charlottecronquist

Kan andra lita på att du säger JA när du verkligen vill?



Ja, jag vill!
Hela jag är ett ja.
När är du i ditt ja?

På mina kurser är det viktigt med gränssättning. Att dina ja och nej blir tydliga för dig. Ofta får kursdeltagarna träna på att säga nej, för det är när det är svårt som det kan vara svårt att värna sina gränser.

När du har förmågan att säga nej, blir det också lättare att lita på dej när du säger ja.
I mina relationer blir mina ja och mina nej allt tydligare. De som är nära mig kan vara trygga med att jag menar ja, när det jag säger det. Och när jag säger ett nej, är det ett nej som gäller. Det gör dem jag är nära mindre begränsade än om vi hela tiden skulle ägna oss åt gissningslekar - som om vi vore osäkra på vad "ja" eller "nej" egentligen betyder.

Det är så vanligt att vi faktiskt pratar tvärtom-språk, även om du kanske inte tänker på det så ofta. Ironi funkar ofta så. "Den här maten var ju inte så illa" - kanske någon säger när hen menar att den var god. Det är alltså inte alltid lätt att veta vad personen som säger något menar. På samma sätt kan det vara om en ofta säger ja när en menar nej.
Jag gillar både tydlighet, att förstå andra och att själv bli förstådd. Därför är det viktigt att veta vad den jag kommunicerar med menar.

När jag har kläm på mina gränser blir det också tydligare när jag väljer att kompromissa och det är något som ingår i samliv och vänskap för de allra flesta. Ibland gör jag saker som någon annan mycket gärna vill, även om jag är måttligt intresserad. Men när jag kompromissar gör jag det inom mina gränser. Jag säger alltså nej om jag verkligen inte vill.

Jag tror att detta är ett vanligt problem i relationer. Att vi tenderar till att kompromissa bort oss själva och att vi säger ja till saker som vi borde säga nej till – och tvärtom. Och jag tror att en hel del av våra ja och nej kan ha att göra med vad vi tror att andra förväntar sig av oss. Men vem är du om du bara uppfyller andras förväntningar ? Blir du en hålighet då? Vad är kvar av dig?

Det är spännande att utforska gränslandet mellan ja och nej. För att expandera kan vi behöva befinna oss lite utanför vår komfortzon, där det är lite läskigt (eller väldigt läskigt).
Kanske är det så att det mest spännande händer i gränslandet. Till exempel på gränsen mellan hav och land. Det är i mötet, på stranden, det sker (eller i skogsbrynet, eller vid diket…).

Det kan vara läskigt att stå där på stranden och inte riktigt veta om du ska kliva i vattnet eller inte. Du kanske känner på vattnet med tårna och tar ett steg ut… för att sedan antingen backa eller ta ett steg längre ut. Det viktiga är att du känner ditt ja eller nej, att dina steg inte bestäms av någon annan. Det är du själv som behöver utforska ditt gränsland.

Ett utmärkt sätt att utforska dina ja och nej är att gå min helgkurs Lekfull tantra. Nästa chans är 18-19 maj i Bromma. Sedan far jag ut på tantraturné och besöker Lund, Malmö och Växjö. Vi kanske ses där med? 


Så träna alltså på att säga nej… för att kunna säga ja till mycket mer än nu!
Välkommen att expandera!

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

sexualitet 1860830951647997708

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item