charlottecronquist

Hur skulle världen se ut om kär-lek och intimitet vore viktigt på riktigt?




Ibland har hag en fantasi som går ut på att världsledare (av vilket kön som helst) blir smekta sensuellt, tagna till salighet, blir omhändertagna och masserade, sedda som människor utan att behöva spela några roller eller bära några masker. De skulle bli uppfyllda av oxytocin, medkänsla, empati och omtanke.

Och sen brukar jag nyktra till att se något annat. Jag ser ett samhälle där jag uppfattar mer rädsla än kärlek hos vore ledare och i de flesta av oss. Det är som att vi har uppfostrats till att bli styrda av rädsla.

Vad skulle hända om vi då och då sjöng den antika Beatles-låten: ”All you need is love” och ändå vara medvetna om att det är en förenkling.

Min erfarenhet är att vi verkligen behöver kärlek och inte bara som en metafor, utan genom att ha medkänsla med oss själva och med andra. Jag talar om att älska, att bli vän med våra kroppar, om att lära oss så mycket som möjligt om njutning och hur vi kan uppleva den och hur vi kan ge njutning till någon vi älskar och samtidigt - vilket är viktigt - att släppa skamkänslorna som vi ofta har runt sex och närhet.

Jag tror att det vore bra för många av oss (jag vill undvika att generalisera, det finns ju faktiskt människor som är ointresserade av den här aspekten i livet) att lära oss mer om våra kroppar, om vår längtan, om vår lust, och om de många olika möjligheterna till att njuta av orgasmer.

Vad skulle hända i en persons liv, om njutning blev en naturlig del av vardagen? Vad skulle hända om vi var mer nöjda med livet? Hur skulle vi behandla oss själva och andra, om vi hade koll på vår sexualitet och vår lust och kunde tala om det utan skam?

Och vad är det för mekanismer som gör att två älskande förvandlas till AB Familj, vars syfte är att uppfostra barn, bo fint och ha en sjyst bil parkerad framför bostaden… och samtidigt liksom glömma bort kroppslig njutning … eller bli personer som ser kärleksakten som något ”vi måste göra en gång varann vecka för husfridens skull”.

Tänk om du skulle ta och göra njutning och närhet till något som är viktigt på riktigt? Något som du (och din partner, om du har en) prioriterar?

I början av en relation, under förälskelsetiden, så får du hormonell hjälp att känna lust, senare i relationen, kanske du måste jobba lite på det - jag rekommenderar att du gör det. För det är värt det.

Ett av skälen till att jag kallar mig kärlekskrigare är att jag dagligen väljer kärlek. För mig är sexualitet, njutning och intimitet något som är viktigt, vitaliserande, roligt och det gör mig gladare och mer lekfull.


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare

Love is the answer


En väg till att öppna för mer lust och kär-lek är min bok ”Lekfull tantra - din väg till att njuta av livet”. Köp den gärna direkt av mig genom att swisha 285:- till 1234 76 22 09. Då får du också en liten kärlekshälsning.

Related

kärlek 7198419970928034883

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item