charlottecronquist

Att få en syster (eller flera...)




När jag var liten var jag avundsjuk på dem som hade systrar. Jag ville också ha en.
Jag fantiserade om hur nära varandra systrar kan vara, allt de kan leka tillsammans, ja kanske hade en syster gjort mer tjej av mig?
Senare i livet har systrarna dykt upp - både bokstavligt och metaforiskt.


När jag var i sena tonåren mötte jag tre småsystrar, som långt senare skulle bli mina systrar, åtminstone nästan på riktigt.

Jag minns de där små systrarna, som ännu inte var systrar då, som rätt så gulliga småungar. Och sedan har de, i perioder, varit närmare mig och ibland mer perifera. De har liksom alltid funnits med som personer jag brytt mig extra mycket om, trots att de formellt inte ingick i min familj.

Långt senare sammanstrålar mamma med deras sedan länge skilde pappa, senare gifte de sig och nu har de varit ett par i snart trettio år - och sedan ge gifte sig, är ju de där småtjejerna, som nu är vuxna mogna kvinnor hela bunten, mina systrar. I bland kallar jag dem bonussystrar. Ibland systrar.


Brogatan, Malmö, kanske 2001. Jag sitter och dricker öl med några vänner. Plötsligt blir jag serverad en gin och tonic - som från ingenstans. Jag undrar vem som beställt dem, och kyparen pekar på ett bord. Där sitter två av dessa systrar och det blev början på en vuxenvänskap mellan oss. Jag har firat flera nyårsaftnar med dem, vi har mötts i ny och nedan. 


Vår kontakt är inte tät, men mer än sporadisk. Våra respektive föräldrar finns ibland med i samtalet - eller snarare vår omsorg om dem - men inte alls alltid. Vi har en egen relation, som egentligen har ganska lite att göra med att våra föräldrar lever tillsammans sedan länge.


En av mina systrar och jag fnittrar ibland över det faktum att föräldrarna försökte tussa ihop oss, när vi båda bodde i Malmö i början av årtusendet. Vi ignorerade idén - men kom alltså att mötas på Brogatan, den där kvällen.


Ungefär samtidigt som jag insåg att jag hade blivit med systrar, dök det också upp andra systrar i mitt liv. Det var kvinnor som jag kände en särskild kärlek till, en särskild samhörighet till, kvinnor med systerkvaliteter. Så jag tror att det är bra att ha en syster - också! 


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

livet 5250840698495115271

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item