charlottecronquist

Ett år med tantra 8: Ta ett steg framåt


Vilken är din relation till rädsla? 
Vet du vad du är rädd för?
Och vad gör du när du är rädd?
Du kan möta rädslan, du kan backa för rädslan, du kan låtsas som att den inte finns där.
Pröva att ta ett steg framåt, nästa gång du är rädd.


Jag har ett starkt utvecklat alarmsystem, som ska varna mig för faror. Under decennier var jag konstant lågintensivt rädd. Rädslan låg lite under ytan, nästan osynlig för mig själv. Det var sällan som jag var medveten om den. Samtidigt ledde rädslan till begränsningar i mitt liv. 
Numera är rädslan mer synlig och jag har flera verktyg för att hantera den. Nu händer det allt oftare att jag inte styrs av rädslan. Den förlamar mig inte längre, men det händer att rädslan ger mig impulsen att ta omvägar eller krångelvägar. Det kan handla om allt möjligt. 

De flesta människor har en rad grundrädslor. När jag fångas in i någon av dem, kan jag uppleva rädslan som att det handlar om liv eller död. Rädslan hotar min existens.
Ju mer jag närmat mig rädslan, desto nyktrare kan jag se på dem och jag har lättare att inse att det inte handlar om liv eller död.

Det här är några av grundrädslorna:

Rädslan för att bli avvisad
Rädslan för konflikter. 
Rädslan att såra. 
Rädslan för att möta ilska. 
Rädslan för att verka dum. 
Rädslan för att bli övergiven. 
Rädslan för att bli skuld- eller skambelagd. 
Rädslan att bli förlöjligad.

Det finns säkert fler rädslor, men detta var de som kom till ytan just nu.

Om du tänker dig en situation där du vill vara nära någon - se vilka rädslor som kan triggas igång. När jag har tantrakurser är den mest synliga rädslan den jag nämner först - rädslan att bli avvisad. Den rädslan kan vara förlamande och göra så att en person väljer att inte ens försöka, för att rädslan för att få ett nej är så stor.

Rädslan skapas ofta av en impuls. Något händer. Något i mig stelnar till. Jag kan ofta känna rädslan som ett tryck över bröstet. Numera känner jag ofta igen det och kan välja att inte följa impulsen att backa. Jag kan göra saker trots att jag är rädd. Min erfarenhet är att när jag gör det så upplöses rädslan ibland. Ibland vinner jag i respekt. Ibland blir det väldigt bra. Och någon enstaka gång fortsätter det att vara jobbigt. Det är okej det med.

För varje gång jag vågar ta ett steg framåt och möta rädslan, 
när jag tillåter mig att släppa kontrollen, 
när jag tillåter något att ske, 
har jag tagit ytterligare ett kliv till att säga ja till hela mig själv. 
För jag vill kunna leva utan hämmande begränsningar. Jag vill leva att tantriskt liv!

Övning
När du hamnar i en situation där du normalt brukar backa, för att du är rädd, gör det motsatta. Ta ett djupt andetag och ta sedan ett steg framåt.
Stanna precis där, en liten stund och känn hur det känns att stå där.
Fortsätt sedan att ta ett steg i taget och lägg märke till att du överlever!

Du kan göra detta med en partner också. 
Så på varsin sida av ett rum.
Ta ögonkontakt.
En i taget står stilla vid väggen och den andra närmar sig långsamt och lägger märke till var det uppstår rädsla.
Ta minst två steg in på rädslans område och se vad som händer.

Min erfarenhet är att vi ofta är onödigt rädda r och därmed begränsar våra liv. Det här blir ett enkelt sätt att börja ta mer plats. (Självklart går det här att utveckla på olika sätt och jag kan coacha dig om du behöver.)

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer 

Related

tantra 397918673865560950

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item