charlottecronquist

Ett år med tantra 9: Tantrakramas och få igång måbrahormoner



Älskar du också att kramas? Eller är du mer av en handslagets person?
För mig är kramar bland det härligaste som finns. Det ger en stunds närhet, där jag känner mötet mellan min egen och en annan persons kropp och energi.
Det är både mysigt och välgörande att omfamna och omfamnas en liten stund.
Visste du att ni som kramas också, relativt snabbt, kan börja utsöndra måbrahormonet oxytocin?

På mina tantrakurser uppmuntras deltagarna att hälsa på varandra. Om de för ihop händerna så signalerar de: Jag vill att vi hälsar utan fysisk kontakt. Om de håller händerna utsträckta signalerar de: Jag kramas gärna med dig. Om båda har utsträckte händer kan kramen ske.

Orsaken till att jag ger de här valmöjligheterna är att jag avskyr "tvångskramande". Jag vill få och ge kramar till dem som själva vill. 
Jag brukar rekommendera att tantrakramen pågår under tre långa andetag. Det är tillräckligt mycket för att oxytocin ska börja frigöras.
Jag kan faktiskt märke hur atmosfären, energin, i rummet förändras när flera har kramats. Det känns liksom i luften och de som är i rummet blir lite mjukare och lite tryggare. 





I det här klippet visar Staffan  och jag hur en tantrakram kan gå till.
Några tips:
Den som är länge kan stå mer bredbent, så att båda personerna blir ungefär lika långa.
Det innebär att era hjärtan är nära varandras.
Lägg en hand ungefär vid ryggslutet och den andra ungefär på baksidan av hjärtat.
Andas minst tre andetag tillsammans - låt det gå minst 20 sekunder - det är så oxytocinet frigörs.
Känns in när kramen är "färdig" - då går du långsamt ur den.

Om du vill, avsluta kramen genom att göra ett namaste mot den du kramar. Du sätter i hop händerna framför dig, bugar inför din partner och säger Namaste - vilket ungefär betyder: "Jag ser det gudomliga i dig".

Mitt liv har blivit så mycket skönare sedan jag började tantrakramas - och hos mig får den också igång min energi, så att jag ibland, under kramen börjar vibrera. Om det händer dig, bara välkomna det.


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer



Charlotte Cronquist skapar Lekfull tantra, som finns som kurser och som bok. Mer om det kan du läsa här. 

Related

tantra 4906645542341536969

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item