charlotterudenstam

100% Du: Försvarsmekanismer - rationalisering

För att slippa känna eller för att slippa bli uteslutna ur gemenskapen, eller för att andra ska gilla oss, kan vi ta till olika försvar...



För att slippa känna eller för att slippa bli uteslutna ur gemenskapen, eller för att andra ska gilla oss, kan vi ta till olika försvarsmekanismer. Oftast sker detta omedvetet.
Vi kan till exempel rationalisera, vara arroganta, spela martyr eller offer, vi kan gå till attack, eller dra oss undan, låtsas vara oberörda, eller så kan vara kameleonter och spela en roll som vi tror att andra kan acceptera.

Rationaliseringar

Rationaliseringar är ett sätt att slippa känna. 
En rationalisering sker när du använder intellektuella argument för att intyga dig själv om att du har det bra, när du i själva verket mår rätt ruttet eller något inte alls känns okej.

Jag har själv rationaliserat många gånger i mitt liv.
 Även när jag varit i en rätt hopplös situation har jag valt att antingen se att någon kan ha det värre än jag (och vem är jag då att vara ledsen/arg/gnälla över min situation?) eller så har jag snabbt försökt att hitta en konstruktiv lösning på problemet. 
I grunden är det bra att vara lösningsfokuserad.

­– Jag blev visserligen av med jobbet nu, men de som inte har a-kassa har det värre än jag.

Men det kan också vara ”farligt” om du smiter från känslor som du kanske behöver känna.
Ibland är det så att omgivningen verkligen vill hjälpa till att rationalisera och det kan ske genom tröst. 
Det är inte säkert att tröst är det en rädd, ledsen, arg eller orolig person behöver.
– Jag är så ledsen just nu.
– Det blir säkert bättre om en stund.

Charlotte gråter på tåget.

Jag har just haft ett samtal med en person som betyder väldigt mycket för mig. Min upplevelse är att hen har gjort slut med mig. Jag känner mig otröstlig och jag tillåter tårarna att flöda.
Mitt sällskap tycker det är jobbigt att se mina tårar. Hen tycker att jag är lite pinsam. Så jag väljer att gå och sätta mig i en annan vagn. Där sitter jag och låter tårarna flöda i mer än en timme.
Då kommer mitt resesällskap och hämtar mig.
När jag följer med hen, inser jag att hen vill få mig att sluta gråta. Hen vill mig väl och börjar använda rationella argument för att se att jag inte behöver gråta. Att min känsla kan vara överdriven. Jag lyssnar på hen och tårarna slutar strömma.
Jag inser att detta handlade mer om att hen inte stod ut med mina tårar, än vad som hade varit bra för mig. Jag hade velat gråta längre – men kände samtidigt tacksamhet över att inse att jag gått ifrån min egen rationalitet så länge som en timme och tillåtit tårflödet.

Ibland, när någon försöker trösta dig, handlar det i själva verket om hen, att hen inte står ut med att se dina starka känslor.
Då är det bättre att dölja dem med tröstande ord eller en till synes tröstande handling (Ta en chokladbit, stoppa nappen i munnen, ta ett glas vin).
Ganska ofta är det bra att känna klart.
Att våga vara ledsen, att våga vara arg en stund, utan att rationalisera bort känslan.
För när du rationaliserar bort en stark känsla är det underliggande budskapet att det du känner egentligen inte är riktigt okej.

Din läxa:

När försöker du undertrycka en jobbig känsla?


Charlotte Rudenstam
 är inspiratör, författare och sexsibilitycoach, hon vill bidra till att du blir en hundraprocentare.


Det här inlägget ingår i en serie. Det förra avsnittet handlade om konflikter. Läs gärna det.

Related

100% du 2104248849523235446

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

100%-podden

Leta i den här bloggen

prenumerera

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

Google+ Följare

Facebookgillare

item