charlottecronquist

Sexualitet: Börja serva och få ett härligt sexliv



Slentriansex är något som ofta uppstår i långa relationer.
Då kan det smyga in sig en känsla av att varken bli sedd eller bekräftad.
Det är som att den andre är ansvarig för att sexet blivit till slentrian.
Vad skulle hända om din attityd är att ni båda har ansvar för njutningen?


Jag har själv både tänkt det och sagt det. Att det är den andres fel att liggandet blir trist. Att han borde göra mer. Att han borde se mig. Att han borde förföra mig. Att han borde en massa saker. Jag har hört mig själv klaga på dåligt eller tråkigt sex.

Eftersom jag är den jag är har jag fört upp det till ytan. Talat om det. Beskrivit mina önskemål. Förklarat vad som skulle kunna bidra till att jag känner mig mer älskad eller mer kåt.

Ändå kunde känslan stanna kvar: Han borde serva mig.

Självklart kan det i relationer bli så att det är den ene är den som tar initiativ, som förför, som önskar mer sex än den andre, som tar för sig. Självklar finns det relationer där den ene därför kan känna sig utnyttjad eller avtänd och tänka att sex har blivit så tråkigt att det inte är värt det.

Men jag ser också en annan möjlighet. Och det är att man i paret börjar prata om att serva varandra – eller att du ser möjligheter att serva din partner i situationer där du tidigare bara har gnällt och lagt över ansvaret för det trista liggandet på den andre.

Låt oss säga att du väntar på en invit. Du längtar efter sex. Du vet att du kan dröja länge innan du får vad du önskar. Det är då du kan välja något annat. Du kan välja att serva din partner. Du kan fråga vad hen önskar just nu. Du kan börja beröra i syfte att ge något till hen. Du kan för en längre eller kortare stund släppa din egen längtan, din egen lust och koncentrera dig på att serva hen.

Då kan det hända att något mjukas upp inom er båda. Att det som kanske hade blivit till låsta positioner, där båda skyller det dåliga sexlivet på den andre, kan bli något nytt och friare, där båda tillåter sig att göra och vara på ett nytt sätt.

Hur känns det att börja smeka din partner i syfte att ge hen njutning? Vad händer i din egen kropp, i ditt eget sinne, när du släpper tankar som ”det är hen som borde göra det här, det är orättvist, hen borde...” och istället går in totalt i att serva hen?

Den stora skillnaden kan bli att du – eller ni båda – släpper en offerroll som är lätt att utveckla kring sex och njutning. ”Jag får aldrig något, det är bara hen som tar.” När du väljer att serva, gör du en aktiv handling för att din partner ska få njuta. När du släpper idén om att du är ett offer och när du ser att din partner njuter av att du servar hen, kan det också göra att du börjar njuta av att serva. Du kanske rentav blir riktigt kåt och upphetsad av att göra det.

Så om du är en person som lätt skyller på andra för att får för lite sex, beröring eller njutning, testa att serva. Snacka med den du älskar med om det. Var nyfiken på resultatet.

En av de saker som ofta händer är att något väcks i den som blir servad. Hen känner sig sedd och uppskattad, hen njuter och viljan att en annan gång eller senare själv vilja serva ... och då har du satt en njutningsboll i rullning som kan bidra till att ni tar er ur träsket med slentriansex ... eller får förnyad fart på sexlivet om det är så att det hunnit falna.

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer



Charlotte coachar individer och par om sexualitet och relationer.

Related

sexualitet 4394478203954514656

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item