charlottecronquist

Ny serie: Detta kännetecknar lyckliga par (5)

Lyckliga par förväntar sig inte himmelskt sex varje gång. De har sex även när kåtheten brister. Ibland blir sexet fantastiskt, ibland rätt o...


Lyckliga par förväntar sig inte himmelskt sex varje gång.
De har sex även när kåtheten brister.
Ibland blir sexet fantastiskt, ibland rätt ordinärt och det är okej.


Skulle jag tro allt som sker i Hollywoodfilmerna hade jag nog för länge sedan trott att jag var onormal. Där verkar personerna vara våta redan när blickarna möts. Det sliter av sig kläderna och har våldsamt, sensuellt, högljutt, njutningsfullt sex. I rummet ligger kläderna utspridda på golvet och på något märkligt sätt verkar någon ändå haft tid att tända kandelabrar.

Och jag minns en kvinna som sa: När det slutar pirra varje gång jag ser honom, så gör jag slut. Hon ville ha kickarna. Inget annat. Då blir det ingen särskilt djup förening. Då är det det rosa molnet som gäller.
Och det rosa molnet är underbart. Det är härligt att vara så passionerat förälskad att världen bara består av oss två. Det är underbart att tillbringa större delen av dygnet i sängen och utforska och njuta av varandra.
Men det finns en vardag också och den är lyckliga par medvetna om, enligt Red book. Det finns en bild av det ultimata knullet – att det ska sluta med storslagen samtidig orgasm.
Och handen på hjärtat, hur ofta händer det? (Och hur eftersträvansvärt är det? )

Barry McCarthy, läkaren och sexterapeuten som skrev boken Rekindling Desire säger:
– De som har största chansen att få jordskredsorgasmer tillsammans är de som inte förväntar sig att det ska hända.
Det finns ett ordspråk som säger att det inte går att leva av kärlek allenast. Och de allra flesta av oss har en del plikter att uppfylla. Som att jobba för att betala för boendet. Eller att ta hand om barnen. Då blir en del av sexet kanske ganska trist.

Enligt McCarthy så är ungefär 15 procent av sexet hos lyckliga par sådant där en eller båda inte är särskilt nöjda med det. De kanske har bråttom, de kanske har ont någonstans eller de kanske inte når orgasm.
– Par som trivs med varandra klarar det, de ser inte sådant sex som ett tecken på att något är fel på deras relation. Och de väntar inte på att ha sex tills alla planeterna står i rätt position heller.
Eller som Tessina (se förra inlägget i serien) säger:
– När jag eller min man har en dålig dag så brukar vi säga: Strunta i mig och knulla mig. Gå inte på tå runt mitt dåliga humör, se bara till att göra det.
Och det är väl något att rekommendera. Att inte vänta in lusten. Att börja smeka varandra och ha sex trots att det inte löddrar i ljumskarna. Småningom väcks sexlusten!

Related

lycka 7349129324761962384

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item