charlottecronquist

Sexualitet: Hur mycket njutning kan du ta emot?


– Nä, men nu måste jag verkligen få komma. Ge det till mig. Nu!
Har du haft den känslan någon gång?
Och vad händer om du väntar?

Ibland kan det komma in en girighet i sexlivet. Du vill ha något. Ofta är detta något att du kommer på något sätt. Att du sprutar, att du får orgasm.
Det är som att något i dig säger: Jag vill upp på toppen, NU. Och du gör allt du kan för att nå just dit, till pikupplevelsen.
Men tänk om det finns något mera?
Tänk om den där girigheten, ”jag vill ha nu”, i själva verket maskerar eller döljer att det finns mer njutning att ta emot? Tänk om det är så att du är programmerad (genom dina erfarenheter) till att tro att orgasmen är målet och att du inte kan få en skönare upplevelse?
Frågan är hur starka lustkänslor, hur mycket njutning, du kan härbärgera inom dig. Hur mycket kan du njuta utan en känsla av att sprängas sönder? Tänk om det finns en möjlighet att ta emot mer njutning, att fylla dig med energi som gör att du känner dig salig under en lång stund? Tänk om det är möjligt att länge segla på ett moln av njutning och bara låta det ske?
Vi lever i en resultatinriktad och snabb kultur. Saker ska ske kvickt och effektivt. Det är lätt att också sexualiteten hamnar där. Att det är något som ska klaras av. När en eller båda har sprutat eller fått orgasm är det färdigt. Tröttheten är där. Vilostunden har kommit. Sexlusten är som borta, aptiten är försvunnen, energin har runnit ut.

Jag har personlig erfarenhet att det är möjligt att byta fokus från ”låt oss klara av detta snabbt, få vår belöning och sedan sova” till ” det är skönt just nu” och att nyfiket både följa och tillåta kroppens impulser.

Intressant nog är flera andra saker, förutom sex, som gör att jag kan njuta mer. Frigörande andning, meditation, dearmorering, dans och mjuk massage har fört mig tillbaka till kroppen.

Och det som gör detta möjligt är min närvaro. Det är som att jag verkligen är i min kropp med alla mina sinnen aktiverade. Det är som att kroppen blivit känsligare, i den meningen att den kan förnimma mer njutning. Det är som att lager av skydd runt kroppen har skalats bort och frigjort mig – både bildligt och bokstavligt. Och det gör att jag sällan censurerar njutningen utan låter den komma och gå som den vill.

Det jag upptäcker är att jag kan rymma allt mer njutning i kroppen och att den då och då sträcker sig utanför kroppen och jag upplever en känsla av samhörighet med något som är större än mig. Det är som att jag har sex med universum. Det jag behöver göra är att tillåta det. Att inte stänga av. Att inte tystna. Att inte börja tänka. Att vara i detta universum.
Igår hade jag en upplevelse av att stå vid porten till ett annat universum. Jag stod och såg ut över ett grönare vänligare universum. Dit hade jag inte kommit om jag tänkt: ”Jag måste komma inom x antal minuter”. Den typen av upplevelser kräver, för mig, tid och förmågan att stå ut med stark och intensiv njutning. De där upplevelserna kommer liksom bortom könet, det är som att hela jag blir orgasmisk och då är allt möjligt.

Som jag ser det är njutning ett fantastiskt sätt att utforska livet. När jag är fri att njuta sexuellt, blir jag också friare att leva mitt liv. Det är ett av skälen till att jag är kärlekskrigare. Det är som att kroppen, lusten och sexualiteten kan fungera som en snabbväg till friheten för varje människa att vara sig själv och följa sina drömmar.



En av orsakerna till att jag startat kursen Lekfull tantra är att jag vill bidra till att fler kan upptäcka hur underbart det är med en levande kropp, som kan förnimma njutning på flera sätt. På mina kurser får deltagarna utforska vad som händer när de i en trygg miljö och med samtycke får andas fritt, får dansa och göra övningar som innehåller beröring och mycket annat. Nästa helg sker årets första helgkurs i Stockholm och den är nästan fylld. Och jag tar gärna emot ett par kvinnor till i  gruppen! Swisha 2500:- till 1234 76 22 09 och ange din e-postadress, så skickar jag ett välkomstbrev. Eller så tar du kontakt med mig på annat sätt. Varmt välkommen! 


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer


Related

sexualitet 538774553762381917

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Just såna tankar som ge mig de NU! Nej dom har jag inte. Men kanske för att jag kommer av att min partner rör vid mig och ser HELA mig. Inte bara sexet eller njutningen. Utan Vi se helheten i vår äktenskap. Sex är exakt samma som ett förhållande eller ett äktenskap. Man måste vårda helheten både tråkiga saker och roliga saker. Vårdar man bara de roliga så funkar inte samspelet där mellan.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item