charlottecronquist

Visa omsorg i midsommar!



Den korta sommarnatten ler mot oss.

Vi har just suttit i den långa solnedgången som Gud skapade oss på en klippa och njutit av stillheten.

Vi hör en gök, en lom och ser på måsar som glider runt på himlen.

Vi sitter nära varandra och världen är långt borta.

Det känns skönt.


Det är såna sommarnätter vi har att räkna med denna sommar. Du, en vän och naturen. Typ.



Den här våren har varit märklig. Jag sitter hemma och möter människor på avstånd. Jag får ändra inriktning på min verksamhet, eftersom delar av den bygger på social närhet. Jag kramar min sambo och vinkar till andra.

Vänner runt mig blir sjuka. Några av dem allvarligt sjuka. Jag läser deras berättelser om veckor på sjukhuset, om inturbering, om att komma tillbaka till livet. Jag är tacksam över att vara frisk. Tacksam över att så många följer och har följt rekommendationer om distansering.


Jag läser en statusuppdatering på Facebook. Denna vän uttrycker sig mer dramatiskt än jag:


” Umgås inte som vanligt. Slappna inte av. Faran är fortfarande lika hög idag som för två månader sedan. Res inte i onödan. Fall inte om halsen på saknade släktingar. Gör inga extramanövrar peppad av alkohol. Covid-19 dödar fortfarande som vanligt och du bestämmer själv hur mycket det ska spridas och indirekt därmed, vem du vill mörda.”


Så jag tänker att nu är en tid av omsorg om varandra. Och då behöver vi fortsätta ha distans till varandra. Den fysiska närheten går bort. Det är så fruktansvärt tråkigt att inte kunna krama andra. Att vara utan den fysiska kontakten. Jag är lyckligt lottad som har min sambo - men jag längtar också efter att krama fler. Som jag längtar. Men hur själviskt vore det inte av mig att släppa den sociala distanseringen. Det är riskabelt. Även om jag hade testat mig, vet jag inte vem jag möter senare. Den här osynliga smittan som finns där en minst anar det. Och jag läser om utbrott som skett efter att folk har kommit nära varandra.


I år får vi vara i kärlek på distans. Vi kan skicka kärlek som energi till varandra. Vi kan tänka vackra tankar. Vi kan säga våra hjärtans mening. Vi kan visa att vi är där, även med fysisk distans. För att vi är älskande. För att vi visar omsorg om andra och varandra.


Jag skickar massor med varma midsommarhälsningar. Njut av dessa ljuvliga dagar. Låt sommarnatten smeka dig. Bada. Sola. Ta en promenad på ängen, i skogen, på stranden. Se allt detta underbara vackra. Kanske du till och med kan ta möjligheten att stanna upp. Stilla dig. Ungefär det som fortfarande sker på ett makroplan. Vad upptäcker du när du är stilla?


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare

Love is the answer


Related

kärlek 7213578233156942389

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item