charlottecronquist

Veckokrönika: Jag prövade att ge gåvor från mitt hjärta, utan önskan om motprestation. Gissa vad som hände?



På Alla hjärtans dag 2014 hade jag releasefest för min bok ”100% Charlotte – ta ditt inre ledarskap”.
Ett år senare väljer jag att ge bort 52 böcker, till människor jag gillar eller är nyfiken på.
Jag är förundrad över det som sedan skedde.


Du kanske redan vet det, att jag är en person som gärna bjuder. Här på bloggen bjuder jag på kunskap och insikter, öppnar för reflektion och meditation. Jag har deltagit i många idéella eller frivilliga projekt och med glädje lagt tid och engagemang på det. Många gånger har jag öppnat mitt hem, andra gånger har jag gett bort kläder och andra ting. Nu i samband med flytten gav jag bland annat bort 90 procent av mina böcker och så där tre fjärdedelar av mina kläder (och det märkliga är att det kom en lapp i brevlådan om möjligheten att ställa ut kläder till syrianska flyktingar utanför dörren, precis den dag det behövdes…)
Nåväl.

Det är mindre sällan jag ger gåvor som de facto kostar mig reda pengar att ge bort.

Några veckor före alla hjärtans dag fick jag en impuls. Jag ville ge en gåva från mitt hjärta. Vad skulle jag välja att ge?

Så kom jag på det: Jag ville ge bort 52 exemplar av min bok 100% Charlotte - ta ditt inre ledarskap  till 52 personer, där de flesta förmodligen varken kände till mig eller boken. Jag ville ge just 52 böcker för att boken består av 52 kapitel. Varje person skulle få ett kapitel att reflektera över… så i varje bok skulle det stå en siffra.

Med stor omsorg valde jag ut de 52 personerna. Det var verkligen en salig blandning av personer. Från coacher till forskare, från företagsledare till sångare. I följebrevet till boken skrev jag att de gärna får skänka boken vidare, om boken inte passar dem, eller om de helt enkelt ville bjuda den vidare till andra.

På Alla hjärtans dag får jag ett samtal från en kvinna som frågar: Var finns numret? Jag insåg att den som packat böckerna glömt att skriva in numret, så jag gav henne ett nummer på måfå – och fortsatte sedan att göra det i takt med att folk hörde av sig (sedan skickade jag resterande nummer till övriga.)

Nu har det gått en månad sedan jag skickade de 52 böckerna. Jag har fått aktiv respons och tack från 37 personer. Det känns helt fantastiskt. Flera av dem som har tackat har kommit med en längre eller kortare reflektion. En person skriver att det faktum att hen fått bok faktiskt förändrat hens liv – bara det svaret gjorde att det kändes som att min kärleksgåva var värd att ge!

Det känns verkligen fantastiskt att ge mig själv möjligheten att ge, jag önskar att jag hade resurser att ge ännu mer, skicka böcker till fler… för jag tror verkligen att just den boken kan bidra till att människor börjar älska sig själva mer, lyssna på sina hjärtan och se vilken enorm potential livet har.

Så nu vilar jag en stund i detta: Det sköna i att ge utan att kräva något tillbaka. Och att se vad som faktiskt kan hända när jag ger från hjärtat. Jag känner kärleken strömma emot mig. Tack för all respons och ett extra tack till dem som inte hört av sig… hoppas ni också fått nytta av boken… eller skickat den vidare till någon annan som kanske behöver lite mer inre ledarskap.

PS: Jag har såklart i omgångar skickat böcker till journalistkollegor. Journalister får många böcker och där finns ju en uttalad önskan att de ska uppmärksamma boken. Utfallet, när jag gett för att så att säga få, har i de fallen varit blygsamt. Denna gång var svarsfrekvensen mer än 70%, när jag skickat till medier har de legat på kanske 2-3%...

Självklart kan du köpa ett signerat exemplar direkt av mig om du vill :)

Related

veckokrönika 3006027855975466768

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item