charlottecronquist

Ottar och kärleken. Pionjärinsatser för sexualupplysning, men hur lycklig var Elise Ottosson Jensen själv?



”Jag drömmer om den dag, då alla barn som föds är välkomna, alla män och kvinnor är jämlika och sexualiteten ett uttryck för innerlighet, ömhet och njutning.”
Jag drömmer också om den dagen.
Ändå är vi så mycket närmare Elise Ottossen Jensens dröm, än då hon började sin oförtröttliga pionjärinsats där hon reste land och rike runt, sexualupplyste och provade ut pessar till kvinnor.
I pjäsen Ottar och kärleken får jag följa med på hennes livsresa och se vad som födde hennes engagemang och vad som gjorde att elden underhölls. En välbehövlig historielektion i en tid då aborträtter hotas i flera länder och då homosexuella återigen förföljs.

”Jag har aldrig ljugit för dig Elise, jag har bara inte sagt något.”

Jag sitter i salongen på urpremiären av Gunilla Thorgrens pjäs ”Ottar och kärleken”. Det finns något vagt bekant… har Thorgren gjort detta förut? Och ja, för tre år sedan skrev hon en rosad bok med samma titel.


Vi befinner oss i en radikal miljö, bland syndikalister, under mellankrigstiden. På tidningen Arbetaren får Ottar en kvinnosida, som med tiden tycks bli för radikal även för syndikalister, så Elise ger sig ut på vägarna för att handfast sprida sexualupplysning.
Vi får några glimtar ur hennes personliga liv. Den oresonliga pappan och prästen, pappa till 18 barn, där Elise var det näst sista. Systern som blev med barn, fråntogs sin baby och blev sinnessjuk. Hon själv som fick ett barn med sin älskade agitator Albert Jensen, en son som levde i två dagar.
Hon visste mycket om konsekvenserna av tidens samhällsmoral. Ett samhälle där en man å ena sidan lagligt kunde våldta sin egen hustru och där en kvinna som försökte göra abort samtidigt kunde dömas till långa fängelsestraff för fosterfördrivning.


Ett samhälle där fattiga kvinnor inte visste hur de skulle skydda sig mot graviditet – och där preventivmedel ändå var förbjudna – och där sexualiteten oftare blev ett hot än en njutning. (Inte en till mun att mätta.)Ett samhälle där fattiga kvinnor kunde föda upp till 20 barn, med hög barnadödlighet och svårigheter att ge barnen mat och kläder.

Och även om Ottar i citatet talar om en dröm om en sexualitet som uttryck för innerlighet, ömhet och njutning, tänker jag att denna brutala verklighet som beskrivs – och som levdes av många i Fattigsverige i praktiken fråntog många kvinnor möjligheten att njuta sexuellt.

Jag har själv upplevt värderingar som ”kvinnor måste släppa till”, ”sex för husfridens skull”, ”sex är en äktenskaplig plikt” – värderingar som bygger på att kvinnans roll är att underkasta sig mannens sexuella behov.

Kanske detta är en av förklaringarna till att skolans sexualundervisning (som kommit till stånd mycket tack vare Ottars pionjärarbete) så mycket handlar om skydd mot sjukdomar och graviditet? Det kanske är en rest av Fattigsverige vi fortfarande upplever i våra klassrum? En syn på sexualiteten som bygger på idén om manlig dominans?

Det är ett av skälen till att jag säger att jag också drömmer den där meningen som Elise Ottossen Jensen sa för så länge sedan.



Pjäsen skildrar i första hand agitatorn Elise.
Hon talade om frihet. 
Hon vill bidra till kvinnors frihet. 
Friheten att välja liv och att välja hur många barn de ville föda.

Emellanåt, i korta scener, smyger sig den privata Elise in.
Hennes relation till maken Albert, som också talade om frihet, men där frihet också innebar sexuell frihet, i hans fall rätten att ha sex med andra.

”Jag har aldrig ljugit för dig Elise, jag har bara inte sagt något.”

Medan Elise reser land och rike runt och provar ut pessar, medan hon startar RFSU och blir dess första ordförande, så finns det barnlösa äktenskapet där i bakgrunden.

Ett tassande kring vad frihetsbegreppet egentligen innebär och när bomben så småningom desarmeras, när sanningen kommer i dagen, får jag känslan av att Ottar personligen, paradoxalt nog valde att leva i en lögn, att hon tillät illusionen att finnas där. Hon som talar om rätten till sex och njutning, hon som talar om rätten att skydda sig mot graviditet, var finns hennes egen sexualitet, hennes egen längtan?
Offrar hon sin eget privatliv, för folket väl?

På något sätt speglar samhällsvärderingen om att män är de aktiva, de kåta, de som orsakar eländet och kvinnorna som mottagare, som offer, som egentligen rätt ointresserade av sex, hemma hos Elise Ottosen Jensen, så som det beskrivs i pjäsen.

Jag går ut ur rummet och undrar hur fri Ottar kände sig, i sitt personliga liv? 
Eller räckte det med att hon fick frälsa världen och skapa en rörelse för att jag och mina medsystrar har mindre skam i kroppen än kvinnor i tidigare generationer.

Frågorna om mänskliga rättigheter, som sexualitetens roll, vår rätt att vara oss själva, är lika aktuella i dag som för hundra år sedan. 
För den som inte kan Sveriges sexualpolitiska historia, eller behöver påminnas om den är Ottar och kärleken en viktig pjäs. 
Den öppnar för en rad reflektioner.

Jag kommer på mig själv med att inte skriva så mycket om pjäsen eller scenrummet, för det är som att denna pjäs mer föder tankar, vilja till handling…

Det är sällan jag reagerar så på en pjäs, att jag blir uppfyllt av vad som händer och mindre av hur det händer.
Pjäsen får mig att känna: 
Arbetet har bara börjat. 
Vi behöver fortsätta försvara rätten att leva fria liv … och verkligen gå till nästa steg… att njuta av sexualiteten… och där behövs jag… 
och min bok ”Ingen skam i kroppen – frigör din sexuella kraft”.
Ottar, nu är tiden för friheten att njuta, också av kärleken, också av sexualiteten…

Ottar, vad längtade du egentligen efter? Fick du det liv du ville ha?

Vad: Urpremiär Ottar och kärleken
Var: Intiman, Malmö stadsteater

Regi: Maria Löfgren
Mer: Rekommenderas varmt





Related

världen 4315536708548213003

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon
:noprob:
:smile:
:shy:
:trope:
:sneered:
:happy:
:escort:
:rapt:
:love:
:heart:
:angry:
:hate:
:sad:
:sigh:
:disappointed:
:cry:
:fear:
:surprise:
:unbelieve:
:shit:
:like:
:dislike:
:clap:
:cuff:
:fist:
:ok:
:file:
:link:
:place:
:contact:

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

onlinekurser
Charlotte Cronquist erbjuder onlinekurser om tantra och relationer.

coaching

100%-podden

Senaste inläggenMest läst just nu

Senaste inläggen

Lekfull tantra: Att mötas med samtycke

Varför är vårt intima liv så mycket på min partners villkor? Den känslan har många, i synnerhet i långa relationer. Känslan kan vara ”jag ger och ger och ger, men vad får jag tillbaka?” Tänk om detta...

Lekfull tantra: Cirkelandning är ett sätt att få energin att väckas

 LÅT OSS SÄGA ATT DET I DIG FINNS EN BLANDNING AV MASKULIN OCH FEMININ ENERGI - OAVSETT VILKET KÖN DU BÄR. I tantra sägs att maskulin energi är som starkast i roten, i området runt könet och...

Lekfull tantra: Hur djupt kan du se in i en annan människa?

LITE I TAGET FÅR DU EN KÄNSLA AV ATT SE MER ÄN HENS ÖGA. Det är som att den inre världen vidgar sig och du får känslan av att se in i hen. Mycket kan hända när du med mjuk blick ser in i en annan pers...

Reflektion efter en tantraretreat: Leken som läker

Vi sitter i två cirklar på tantraretreaten. Kvinnorna i en inre cirkel där vi kan se varandra. Männen i en yttre cirkel som också är riktad inåt. Männens roll är att vara där för oss, att sitta där i ...

Konsten att släppa taget (när du får beröring)

Tänk om jag förlorar kontrollen?Hur kan jag vara med på något, där jag inte vet exakt vad som ska hända? Det verkar för läskigt?Välkommen till livet, säger jag. Du har egentligen ingen verklig kontrol...

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item