charlottecronquist

Sexualitet: Lär dig smeka andra med samtycke #metoo




Jag läser alla berättelser om sexuella kränkningar och övergrepp.
Det gör ont. Väldigt ont. All denna smärta. All denna svärta. Alla de hårda debatterna som #metoo skapar.
Så inser jag att tantra är en möjlighet att skapa något helt annat. Kärlek, närvaro, samtycke.


Rummet är fyllt av människor. Hälften av dem har en ögonbindel på sig. De andra närmar sig, puttar lite försiktigt på dem. Jag tittar lite extra på en kvinna. Hon står där och väntar på att någon ska komma fram till henne. Kroppen är rak, lite stel, samtidigt stolt. Hon är beredd på att säga nej, för det är vad övningen handlar om. Att någon rör vid henne, hon säger sitt nej och beröringen upphör omedelbart. Varje gång hennes nej respekteras är det som att något i henne slappnar av.

När jag leder kurser brukar jag ha med en övning som handlar om att sätta gränser. Att tydligt kunna säga nej, att stå i sitt nej och att uttrycka det på det sätt som känns rätt i ögonblicket. Denna övning kan i sig fungera som ett skydd mot de kränkningar som #metoo-kampanjen vittnar om.

Mitt syfte med övningen är dubbelbottnat. Dels handlar det om att kunna säga nej, dels om att kunna hantera en annan persons nej och dels handlar det om att upptäcka var ens ja finns. Ofta är ett nej till något, ett ja till något annat.

Den övningen är en viktig del av Lekfull tantra. Jag vill skapa grunden för kärleksfulla möten som sker i samförstånd. Där närvaron finns, där respekten finns och där det är tillåtet att utforska gränserna.

Jag inser att jag ser Lekfull tantra – och andra former av närvarande beröring – som ett slags motgift till #metoo. Jag märker att det finns en längtan efter möten, efter beröring, efter kärlek – men att vi behöver träna oss på att be om det vi behöver och längtar efter och att kunna ta emot nej.

Det är också bra att träna på att känna in en annan person. Vad är ett bra sätt att möta den här personen på? Hur skulle jag själv vilja bli bemött? Hur blir min beröring eller mitt möte med den här personen mottaget av den jag har ett kort möte med? Läser jag av personen rätt, eller är det något jag missar? Så därför finns det beröringsövningar, där den som ger beröring får feedback på sin beröring.

Jag vill vara med att skapa en värld där njutning känns mer tillåten, där det inte är tabu att vara kåt, glad och tacksam. Och där vi kan hantera vår kåthet och blir mindre impulsstyrda. Där handen som är på väg mot bröstet hinner uppfatta att den beröringen inte är välkommen, åtminstone inte utan att frågan först ställs... Eller den som känner sig upphetsad har möjlighet att känna kåtheten i kroppen, men kan låta den vara där, kännas som något skönt, som hen inte alltid behöver agera på. Där klåfingrigheten kan mattas av och dö ut... Och där det samtidigt är möjligt att flörta med någon, att visa sitt intresse, och sedan närma sig den andre i en takt som passar båda. Med samtycke.

I Lekfull tantra – dagskursen – får du en förmiddag som handlar om ditt möte med dig själv. På eftermiddagen är fokus ditt möte med andra. Dagen är fylld av praktiska övningar. Nakenhet är möjlig under vissa övningar. Du får träna på närvarande beröring, på andning, ljud och rörelse.

I Lekfull tantra Plus – går vi ett steg längre och du får bland annat göra en tantrisk kärleksmeditation och träna på att ta för dig – med uttryckt samtycke.

Du kan komma till grundkursen utan erfarenhet av tantra. Många frågar om det är en parkurs. Svaret är nej. Men självklart är par välkomna och många par väljer också att göra kursen tillsammans.

Nästa tillfälle är 18 respektive 19 november i Stockholm. Köper du biljett till båda dagarna samtidigt kostar det 2000:- inkl moms. En dag kostar 1125:- Inträdeskravet till Lekfull tantra plus är att du gått Lekfull tantra eller motsvarande. Ta kontakt med Charlotte om du har tantrisk erfarenhet och vill gå Plus.



Betala genom att swisha till 1234 76 22 09 ange din e-postadress samt kursnamn (tantra, resp tantra+)

Det finns några platser kvar. En kan vara din.


PS: Om du vill starta lite mer försiktigt och träna grunderna i tantra för dig själv, rekommenderar jag onlinekursen Lekfull tantra - för 500 kr har du tillgång till kursen i hela sex månader!

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

tantra 4186695916210495721

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Tycker det är bra att du (och andra) kommer med faktiska praktiska saker som visar vägen framåt, bort från #metoo och det handlingsmönster som alltför många fastnat i, som inte leder vidare utan bara neråt i destruktivitet, självförakt och icke-kontakt. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, det finns ju saker att göra... och är glad över hur min artikel och approach landar i dig. <3

      Radera
  2. Tack för ditt positivt inlägg, jag gillar den. Jag jobbar med kvinnor med sexuella trauma och jag hoppas att de ska lära njuta av sex och hälsosamma gränser. Jag skrev också ett blogginlägg om #METOO http://jeanetteniehof.se/information/metoo/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så viktigt att arbeta med dessa frågor och bidra till att vi kan njuta mer.

      Radera
  3. Det behövs utbildning av män tydligen, med tanke på det som kommer fram i #metoo-kampanjen. Om män uppför sig så att kvinnor blir sura, arga, rädda och känner sig kränkta, föraktade och nedtryckta, då behöver det beteendet ändras.
    Om kvinnorna kände sig sedd, hörd, berörd, älskade, respekterade och jämnlikt behandlade skulle de inte behöva vara spända, rädda och vara misstänksamma mot män.
    Det finns en längtan efter möten, beröring, och kärlek, men dessa möten, beröringar och kärleken förhindras av rädslor, dåliga erfarenheter och ovana.
    Jag ger massage till kvinnor och de som får massagen upplever ofta att spänningar släpper och de får ny energi och livsglädje. Det är viktigt att de känner sig trygga och att de vet att inget händer som de inte vill ska ske. Vi behöver ett samhälle och en livsåskådning som bejakar hela människan, kärleken och andligheten och då är den sexuella energin ett viktig del av det.
    Det patriakala samhället har skapat onödiga konflikter, otrygghet och rädslor i samhället.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item